Η ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Με εξαιρετικά ενδιαφέροντα συμπεράσματα και προτάσεις ολοκληρώθηκε το 8ο Διεθνές Συνέδριο για την Έρευνα στις Μεταφορές (ICTR), με θέμα “Το μέλλον των Μεταφορών: Ένα όραμα για το 2030”, που διοργάνωσε ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (Σ.Ε.Σ.), (www.ses.gr) και το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (Ι.ΜΕΤ./Ε.Κ.Ε.Τ.Α.), (www.hit.certh.gr) στο Συνεδριακό Κέντρο του Ε.Κ.Ε.Τ.Α., στη Θέρμη Θεσσαλονίκης, υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας Κυρίου Προκοπίου Παυλόπουλου, με την ενεργή υποστήριξη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του Δήμου Θεσσαλονίκης και την αρωγή των Ευρωπαϊκών Ερευνητικών Δικτύων ECTRI, ERTICO, EURNEX, FEHRL, HUMANIST και WEGEMT.
Το Συνέδριο χαρακτηρίστηκε από μεγάλη προσέλευση, σημαντικές παρουσίες και εξαιρετικές τοποθετήσεις των συμμετεχόντων.
Το αυτοκίνητο του «αύριο»-Τα υδροπλάνα-Οι συνδυασμένες μεταφορές-Το ηλεκτρικό πλοίο
- Πρωτίστως, το αυτοκίνητο του μέλλοντος θα είναι ηλεκτρικό, αυτόνομο και κοινόχρηστο (σε μεγάλο βαθμό), ωστόσο η ταχύτητα ενσωμάτωσης αυτής της εξέλιξης εξαρτάται από τη συνδυαστική ταυτόχρονη εξέλιξη και στους τρεις αυτούς τομείς. Συγκεκριμένα, εάν εξελιχθούν ξεχωριστά το ηλεκτρικό ή το αυτόνομο αυτοκίνητο θα χρειαστούν 10 χρόνια περισσότερα από ότι εάν εφαρμοστούν ταυτόχρονα και συνδυασμένα, δεδομένου ότι η μια τεχνολογία υποστηρίζει την άλλη.
- Στις αεροπορικές μεταφορές, υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για τη χρήση υδροπλάνων,κυρίως στη σύνδεση της Αθήνας με δημοφιλείς προορισμούς. Ωστόσο, ερευνητικά στοιχεία από μελέτη του πανεπιστημίου Κρήτης για την οικονομική βιωσιμότητα της σύνδεσης δεν υπάρχουν ακόμη για τα νησιά της λεγόμενης “άγονης γραμμής” ενώ για τη σύνδεση Αθήνας-Κρήτης οι πολίτες φέρονται διατεθειμένοι να πληρώσουν για την μετακίνησή τους με υδροπλάνο έως και 75€.
- Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προσέλκυσε η παρουσίαση των πλεονεκτημάτων χρήσης συνδυασμένων μεταφορών - οδικών μέσων και τρένων, που αναμένεται να μειώσει κατά 40% την κατανάλωση καυσίμου και το μεταφορικό κόστος των εμπορευματικών μεταφορών.
Αναφορά έγινε στο ηλεκτρικό και αυτόνομο πλοίο, την πιλοτική του εφαρμογή στη Νορβηγία και τους ορίζοντες που ανοίγονται για τη μείωση κόστους των μεταφορών και την ελαχιστοποίηση της ρύπανσης.
Η έρευνα στις μεταφορές, παράγοντας ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
Στην τοποθέτησή του το μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, ομ. Καθηγητής Α.Π.Θ. κ. Γ. Γιαννόπουλος τόνισε οτι το Ε.Κ.Ε.Τ.Α. είναι πρώτο πανελλαδικά στην προσέλκυση ερευνητικών έργων και κεφαλαίων χρηματοδότησης από την Ε.Ε. Ωστόσο, από τον κρατικό προϋπολογισμό μόνο το 0,6% του ΑΕΠ πηγαίνει στην έρευνα, έναντι 1,6% κατά μέσο όρο στις χώρες της Ευρώπης, ενώ φθίνουσα είναι και η πορεία των ιδιωτικών χρηματοδοτήσεων της έρευνας στη χώρα μας (10% του συνόλου το 2016).
Παρά το γεγονός ότι συνολικά η ελληνική ερευνητική κοινότητα βρίσκεται σταθερά στις 12 πρώτες θέσεις στην Ε.Ε. σχετικά με την έρευνα, στις μεταφορές, στην Ελλάδα δίνονται πολύ μικρά κονδύλια για τη συγκεκριμένη έρευνα παρότι-όπως επισημάνθηκε στο Συνέδριο- οι μεταφορές αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους τομείς της ελληνικής οικονομίας λόγω των ιδιαίτερων μορφολογικών χαρακτηριστικών της χώρας αλλά και του τουρισμού.
“Η προαγωγή της έρευνας στις μεταφορές και ειδικά στους τομείς που επισημάνθηκαν στο συνέδριο, όπως η σύνδεση των άγονων γραμμών, τα υδατοδρόμια, τα ηλεκτρικά πλοία, οι συνδυαστικές μεταφορές και η ηλεκτροκίνηση των οχημάτων παρέχουν τεράστια ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα για τον ελληνικό τουρισμό και τον εξαγωγικό προσανατολισμό των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων» τόνισε ο Διευθυντής του Ι.ΜΕΤ./Ε.Κ.Ε.Τ.Α. Ευάγγελος Μπεκιάρης.
Η επανάσταση στις μεταφορές του αύριο θα αλλάξει το εργασιακό τοπίο.
Ξεχωριστή σημασία είχε η επισήμανση των αλλαγών που θα προκύψουν στον εργασιακό τομέα εάν στις επόμενες δεκαετίες επικρατήσουν τα ηλεκτρικά, αυτόνομα, κοινόχρηστα οχήματα,τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη (“drones”) και τα ηλεκτρικά πλοία. Συγκεκριμένα, τονίστηκε η ανάγκη για επαγγελματικό προσανατολισμό και επανεκπαίδευση σε σημαντικές επαγγελματικές ομάδες (οδηγούς φορτηγών και λεωφορείων, ταχυδρόμους και ταχυμεταφορείς, κλπ.).