.
Όραμα:
Να καταστεί το Ι.ΜΕΤ. ο κύριος και συνεκτικός Πόλος Έρευνας στις Μεταφορές, τη Βιώσιμη Κινητικότητα και τον Τουρισμό στην Ελλάδα και μέσα στους 10 καλύτερους κόμβους τεχνολογίας και τεχνογνωσίας στην Ευρώπη.

Ακρωνύμιο: ADAS&ME
Τίτλος έργου: Προσαρμοζόμενο σύστημα υποστήριξης οδηγού σε περίπτωση μειωμένης ικανότητας οδήγησης, με στόχο τη σημαντική μείωση των κινδύνων, μέσω προσωποποιημένων συστημάτων διεπικοινωνίας οδηγού-οχήματος κατά τη διάρκεια της αυτόματης οδήγησης
Διάρκεια: 42 μήνες (1/9/2016 – 29/2/2020)
Περιγραφή:

Το έργο ADAS&ME είναι ένα Ευρωπαϊκό ερευνητικό έργο που υλοποιείται με ελληνική πρωτοβουλία το οποίο πρόκειται να αναπτύξει ένα Προηγμένο Σύστημα Υποβοήθησης Οδηγών (ADAS) και υπο-λειτουργίες για την ανίχνευση υπνηλίας, στρες, έντονων συναισθημάτων, έλλειψης προσοχής κλπ. των οδηγών και αυτόματου ελέγχου του οχήματος σε περιπτώσεις ανάγκης, το οποίο αναμένεται να σώσει πολλές ανθρώπινες ζωές.
Το έργο περιλαμβάνει επτά σενάρια χρήσης για όλους τους τύπους οχημάτων: συμβατικό και ηλεκτρικό αυτόνομο αυτοκίνητο, φορτηγό, λεωφορείο και μοτοσικλέτα.

Είναι απόγευμα της Κυριακής και ο Γιώργος επιστρέφει από μια οικογενειακή επίσκεψη. Κατά την επιστροφή του το όχημά εντοπίζει ότι είναι πολύ κουρασμένος/η. Δεδομένου ότι οδηγεί σε αυτοκινητόδρομο, αποφασίζει να ενεργοποιήσει την αυτόματη οδήγηση, για να έχει την ευκαιρία να ξεκουραστεί και να παίξει μερικά παιχνίδια στο έξυπνο τηλέφωνό του.
Μετά από μία ώρα, το όχημά εντοπίζει ένα οδικό έργο μπροστά και προετοιμάζει το Γιώργο για να αναλάβει τον έλεγχο της οδήγησης. Η οθόνη της έξυπνης συσκευής του κλειδώνει. Λαμβάνει μια ηχητική προειδοποίηση και την παρατηρεί και στο ταμπλό και αφήνει την έξυπνη συσκευή.
Τα χέρια του Γιώργου είναι στο τιμόνι, το βλέμμα του στο δρόμο και το όχημά επαληθεύει ότι είναι σε θέση να οδηγήσει. Μετά το οδικό έργο ενεργοποιεί την αυτόματη οδήγηση και πάλι και συνεχίζει το παιχνίδι στο τηλέφωνό του, μέχρι να χρειαστεί να βγει από τον αυτοκινητόδρομο.

Το παραπάνω σενάριο χρήσης αφορά σε ιδιωτικό αυτοκίνητο με υψηλό αυτοματισμό και συντονίζεται από το γερμανικό ερευνητικό κέντρο DLR και τις βιομηχανίες FORD, DENSO και TomTom. Επιγραμματικά, αναφέρονται σε γενικές γραμμές και εκείνα για το φορτηγό, τη μοτοσικλέτα και το λεωφορείο:
Για το φορτηγό η τεχνολογία θα επικεντρωθεί στη διαρκή παρακολούθηση του οδηγού κατά τη διάρκεια υψηλού αυτοματισμού σε αυτοκινητόδρομο, κατά την οποία επιτρέπεται ο οδηγός να κοιμηθεί, διαβάσει τα e-mail του, κλπ. Το φορτηγό θα μπορεί να επαναφέρει τον οδηγό σε ετοιμότητα σε περίπτωση που χρειαστεί ή σε περίπτωση εξόδου από τον αυτοκινητόδρομο. Συντονιστής της υλοποίησης είναι η SCANIA.

  • Για τη μοτοσικλέτα, το σύστημα θα παρακολουθεί την κατάσταση και συμπεριφορά οδήγησης του αναβάτη και σε περίπτωση κινδύνου λιποθυμίας (λόγω κούρασης, κλπ.) ή παρατεταμένης/ επικίνδυνης έλλειψης προσοχής, θα προειδοποιεί τον αναβάτη μέσω οπτικών και ηχητικών μηνυμάτων στο κράνος του, καθώς και δονήσεων στο κράνος και στα γάντια του. Επιπλέον σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, θα μπορεί να σταθεροποιεί το όχημα και να το σταθμεύει με ασφάλεια στην άκρη του δρόμου. Οι αισθητήρες που παρακολουθούν την κατάσταση του αναβάτη είναι ενσωματωμένοι στο κράνος, στα γάντια και στο τζάκετ του. Συντονιστές της υλοποίησης είναι η εταιρείες DUCATI και DAINESE.
  • Για το λεωφορείο, το σύστημα θα υποστηρίζει τον οδηγό κατά την προσέγγιση στις στάσεις, αναλαμβάνοντας τον έλεγχό του. Κατά τη διάρκεια της προσέγγισης, ο οδηγός μπορεί να αφήσει το κάθισμά του και να βοηθήσει τους επιβάτες να αποβιβαστούν/ επιβιβαστούν στο λεωφορείο. Όταν κλείσουν οι πόρτες και το λεωφορείο ξεκινά να φύγει από τη στάση, το σύστημα δίνει και πάλι τον έλεγχο στον οδηγό. Συντονιστές της υλοποίησης είναι το σουηδικό ερευνητικό κέντρο VTI και η βιομηχανία λεωφορείων και φορτηγών SCANIA.
    Η Κοινοπραξία του έργου περιλαμβάνει 30 εταίρους από 11 Ευρωπαϊκές χώρες, που αντιπροσωπεύουν αυτοκινητοβιομηχανίες, ερευνητικά κέντρα και πανεπιστήμια, τελικούς χρήστες, καθώς και Ευρωπαϊκά φόρα και οργανισμούς ερευνητικής δικτύωσης.

Ο ρόλος του Ε.Κ.Ε.Τ.Α./Ι.ΜΕΤ. στο έργο ADAS&ME περιλαμβάνει τις παρακάτω κύριες δράσεις:

  • Τεχνικός Διαχειριστής έργου
  • Διαχειριστής Καινοτομίας του έργου
  • Ανάπτυξη αλγορίθμων παρακολούθησης και μέτρησης της κατάστασης του οδηγού/ μοτοσικλετιστή
  • Συντονιστής ανάπτυξης του συστήματος απόφασης για όλα τα οχήματα του έργου (φορτηγό, συμβατικό και ηλεκτρικό αυτόνομο αυτοκίνητο, μοτοσικλέτα)
  • Συντονιστής της φάσης ολοκλήρωσης των τελικών συστημάτων
  • Συντονιστής ερευνητικών μελετών για τη συλλογή δεδομένων ανάπτυξης αλγορίθμων, αλλά και της βελτιστοποίησης των συστημάτων των σεναρίων χρήσης μοτοσικλετών.

Ενδεικτικά καινοτόμα συστήματα και αισθητήρες του έργου ADAS&ME

  • Σύστημα παρακολούθησης της κυκλοφορίας του δρόμου, καθώς και πιθανών εμποδίων, συμβάντων, κλπ., κατά τη διάρκεια της αυτόματης οδήγησης. Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και μη δυνατότητας του οδηγού να αναλάβει τον έλεγχο του οχήματος, το σύστημα μπορεί να σταθμεύσει το όχημα στη ΛΕΑ εφόσον είναι εφικτό στην παρούσα στιγμή, ή αν όχι, να συνδεθεί με εμπρόσθιο όχημα και να το ακολουθήσει αυτόματα έως το επόμενο ασφαλές σημείο στάθμευσης. Το σύστημαυλοποιείται από τις εταιρείας DENSO και TomTom.
  • Σύστημα παρακολούθησης της κίνησης των οφθαλμών και της κεφαλής του οδηγού για την έγκαιρη πρόβλεψη της υπνηλίας μέσω της χρήσης κάμερας και υπολογιστικών αλγορίθμων. Το σύστημα υλοποιείται από την σουηδική εταιρεία Smarteye.
  • Τιμόνι αυτοκινήτου και φορτηγού της εταιρείας AUTOLIV το οποίο μετράει τους καρδιακούς παλμούς του οδηγού και ανιχνεύει υπερβολικό άγχος. Επιπλέον περιλαμβάνει αισθητήρα επαφής και απόστασης των χεριών του οδηγού από το τιμόνι και περιλαμβάνει χρωματιστό φως ένδειξης στο στεφάνι του τιμονιού για τη μεταφορά του ελέγχου του οχήματος στον οδηγό.
  • Σύστημα ανίχνευσης έντονων αρνητικών συναισθημάτων (οργή, απόγνωση, κλπ) που συνδυάζει την ανάλυση των εκφράσεων του προσώπου του οδηγού μέσω κάμερας με την ποιότητα της φωνής του μέσω μικροφώνου.

Contact Persons:
Evangelos Bekiaris

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
+30 211 1069 552
Stella Nikolaou
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
+30 211 1069 558

 

Δεσμός για W3C HTML5 validator
Δεσμός για AChecker Web Accessibility Checker
Δεσμός για etsi org
Copyright ® 2017, HH, All rights reserved.